Beheer én bespaar: 9 tips voor zzp’ers om bedrijfsuitgaven te verminderen

Natuurlijk wil je als zelfstandig ondernemer dat er zoveel mogelijk geld binnenstroomt, maar het is net zo verstandig om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk geld uít je bedrijf vloeit. Je bedrijfsuitgaven effectief beheren en op kosten besparen, is belangrijk voor een gezonde basis. Om jou ruimte te geven om te ondernemen, zetten wij een aantal praktische tips op een rij.

1. Wat is eigenlijk je budget?
Begin bij het begin: stel een gedetailleerd budget op. Zet al je vaste kosten, zoals huur, verzekeringen en abonnementen overzichtelijk onder elkaar. Maar vergeet ook je variabele kosten, zoals kantoorbenodigdheden, reiskosten of marketing niet. Een duidelijk budget geeft je inzicht in waar je geld naartoe gaat en waarop je mogelijk kunt besparen.

2. Hou je uitgaven bij
Gebruik moderne boekhoudsoftware om de uitgaven van jouw bedrijf nauwkeurig bij te houden. Dit geeft je real-time inzicht in je financiële situatie en maakt het gemakkelijker om onnodige kosten te identificeren en elimineren. Evalueer regelmatig je uitgaven en wees kritisch: zijn bepaalde uitgaven nog steeds nodig voor de groei van jouw bedrijf? Of kun je ze wegstrepen? 

3. Vergelijk en onderhandel
Zet niet lukraak je krabbel onder de eerste de beste offerte, maar vergelijk aanbieders eerst en kies voor de beste deal (maar vergeet niet: goedkoop kan zomaar duurkoop zijn). Schroom ook niet om over prijzen te onderhandelen. Leveranciers zijn vaak bereid korting te geven, vooral als je een langdurige klantrelatie hebt opgebouwd of in de toekomst een constante afname kunt garanderen.  

4. Technische besparingen
Maak gebruik van de tijd waarin we leven; met slimme technologie kun je veel winnen. Bijvoorbeeld door voor een cloudservice te kiezen in plaats van voor dure hardware. Onderzoek of er betaalbare software-oplossingen zijn voor je boekhouding, projectmanagement en communicatie. Zo verminder je niet alleen kosten, maar verbeter je tegelijkertijd de efficiëntie van je workflow.

5. Belastingvoordelen
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle fiscale voordelen waar je als zzp’er recht op hebt. Er zijn veel mogelijkheden: van aftrekposten voor zakelijke uitgaven tot belastingvoordelen voor bepaalde investeringen. Laat je adviseren door een financieel adviseur! 

6. Netwerken en samenwerken
Werk samen met andere zzp’ers om kosten te delen. Bijvoorbeeld voor gezamenlijke aankopen of het delen van werkruimte. Door samen te werken kun je vaak betere deals krijgen. Met netwerken neemt niet alleen de kans op samenwerken toe, maar heb je ook meer kans op extra werk, en dus inkomsten.  

7. Let op de kleintjes
Ga zo efficiënt mogelijk met al je uitgaven om. Plan reizen slim en vergader online om transportkosten te verminderen. Gebruik online marketing in plaats van traditionele, dure advertentiemethoden. Schakel apparatuur uit als je het niet gebruikt om energiekosten terug te brengen en koop artikelen die je gegarandeerd blijft gebruiken in bulk om volumekortingen te benutten. 

8. Onderhoud jezelf en je spullen
Investeer in trainingen of opleidingen om beter en/of sneller te worden, of leer basisboekhouding om geld te besparen op boekhoudkosten. Onderhoud ook regelmatig je apparatuur om dure reparaties en vervanging te voorkomen.  

9. Wees (zelf)verzekerd
Werp nog eens een blik op je huidige verzekeringen. Zijn ze nog up to date? Is er wellicht een goedkopere oplossingen, zoals de schenkkring van Zelfstandig Ondernemers dat is in vergelijking met een dure AOV?  

Door je bedrijfsuitgaven proactief te beheren en op basis daarvan slimme beslissingen te nemen, kun je als zzp’er kosten besparen. Tegelijkertijd bouw je een solide financiële basis op voor de toekomst van je onderneming. Financiën zijn aan veranderingen onderhevig, dus verwaarloos het niet en blijf alert om op de actualiteit in te spelen en zo efficiënt mogelijk te blijven werken. 

Gerelateerd

ondernemingsvorm

5 vragen over de verplichte AOV

In het pensioenakkoord heeft het kabinet afgesproken dat zelfstandigen verplicht verzekerd moeten zijn tegen arbeidsongeschiktheid. Er wordt nu over gesproken dat de maatregel vanaf 1 januari 2027 in moet gaan: op dat moment is de AOV voor alle zelfstandig ondernemers verplicht. Of men deze datum gaat halen, is nog niet duidelijk. Hoewel het kabinet nog werkt aan de uitwerking van de plannen, geven wij alvast antwoord op de meest gestelde vragen over de aanstaande verplichte AOV.

ondernemingsvorm

Hoe kan ik als zzp’er mijn financiële administratie het best organiseren en bijhouden?

Als zelfstandig ondernemer ben je wettelijk verplicht een bedrijfsadministratie bij te houden én te bewaren. Maar een goede administratie is ook zonder die wettelijke verplichting belangrijk. Want alleen als jij de financiële positie van jouw onderneming kent, heb je een doorlopend overzicht van je financiële gezondheid en kun je jouw onderneming sturen. We helpen je in dit artikel op weg met onmisbare tips hoe jij je financiële administratie het best kunt organiseren en bijhouden.

ondernemingsvorm

Welke wetten gelden er voor zzp’ers?

Als zelfstandig ondernemer moet je aan verschillende wetten en regels voldoen. Niet alleen omdat het boetes voorkomt, maar ook omdat het jou als ondernemer beschermt. In dit artikel zetten we overzichtelijk op een rij aan welke belangrijke wetten en vereisten je als zzp'er in Nederland moet voldoen.

© 2023 Zelfstandig Ondernemers B.V. statutair gevestigd te Hilversum, KvK nr 82551588. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Reglement

Meld je hier aan Geregeld