
Als zzp’er je boekhouding zelf doen of een boekhouder inschakelen?
De helft van de zzp’ers doet de boekhouding zonder hulp van een boekhouder, administrateur of accountant. Onderzoek van boekhouder.nl laat zien dat bijna driekwart van de zzp’ers zichzelf kundig genoeg vindt om de financiële administratie zelf te regelen. Makkelijke boekhoud-apps maken die zaken nog makkelijker. Maar wat is nu eigenlijk verstandig: zelf je boekhouding doen of toch een financieel adviseur inschakelen?


Als zzp’er is het een van de beslissingen die je voor je bedrijf moet nemen: doe ik mijn financiële administratie zelf of is het beter deze taak uit te besteden aan een professional? We duiken in de voor- en nadelen van beide opties, zodat jij een weloverwogen beslissing kunt nemen die past bij jouw situatie.


Zelf je boekhouding regelen
Je administratie zelf op je nemen, geeft je volledige controle over je financiën. Je hebt zelf direct inzicht in je inkomsten, uitgaven én krediet, waardoor je op verantwoorde wijze zakelijke beslissingen kunt nemen. Bovendien doe je, door de administratie zelf op je te nemen, kennis en vaardigheden op het gebied van financieel beheer en boekhouding op, die nuttig kunnen zijn voor de financiële gezondheid van jouw bedrijf.
Dankzij de verschillende boekhoud-apps en andere tools, die je administratie eenvoudig op orde brengen én houden, kun je het eenvoudig zelf doen. Ze besparen je niet alleen tijd, maar ook de kosten voor het inhuren van een boekhouder of accountant. Bovendien ben je flexibel, omdat je zelf kunt bepalen wat je wanneer en hoe doet.


Een financieel adviseur inschakelen
Apps en tools maken het boekhouden makkelijker en sneller, maar het vergt nog steeds tijd en inspanning. Daarnaast kan boekhouding complex zijn, vooral als je niet bekend bent met financiële termen en processen. Waarschijnlijk moet je investeren in de boekhoudsoftware en je verdiepen in fiscale wetgeving.
Want beschik je niet over de juiste kennis en ervaring, dan loop je het risico om fouten te maken. Fouten die voor een zzp’er kunnen leiden tot financiële problemen en boetes van de Belastingdienst. Een financieel adviseur, fiscalist, professionele boekhouder of accountant kan je hierbij helpen en je ook waardevol advies geven over toelagen, subsidies en strategisch zakelijk advies.


Conclusie en advies
Weeg de voor- en nadelen zorgvuldig af en bepaal naar aanleiding van je eigen situatie en expertise of je het met jouw boekhouding zelf redt. Wij vinden een financieel adviseur van toegevoegde waarde omdat die de wetten en regelgeving en deadlines in de gaten houdt, handige tips geeft en ontzorgt. Het geeft jou als ondernemer rust als je weet dat je boekhouding klopt.
Tegelijkertijd is het goed om ook zelf efficiënt aan de gang te gaan met een goed boekhoudprogramma, op het gebied van facturatie en andere relevante bankzaken. Want het is als zelfstandig ondernemer toch een must om zelf ook inzicht in je financiën te hebben?
Wat je ook kiest: blijf proactief en zorg ervoor dat je financiën goed worden beheerd. Door een boekhouder, accountant, financieel adviseur, fiscalist of door jezelf.
Deel dit artikel
Recente artikelen


ZO Zit Het | Hoe zit het met de wachttijd?
Je vangnet is als zelfstandig ondernemer het belangrijkste wat je kunt regelen. En dat begrijp je pas als je 'm nodig hebt. In 'ZO Zit Het' geven we duidelijke uitleg over de werking van ons vangnet. In deze video: Hoe zit het met de wachttijd?


Hoe start je als zzp'er? Een stappenplan
Je gaat starten als zzp’er, de kogel is door de kerk! Een eigen bedrijf beginnen is tegenwoordig vrij makkelijk gedaan, maar toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Wij helpen je op weg met deze 7 stappen voor de kersverse zelfstandig ondernemer.


ZO starten als ondernemer | Hoe kom je aan klanten?
In de videoreeks ‘ZO starten als ondernemer’ nemen we je mee langs alle kansen en uitdagingen die startende ondernemers tegenkomen tijdens hun eerste stappen in het ondernemerschap. In deze video: hoe kom je aan klanten?
